Project Duurzaamheid | Energieonderzoeken

Bedrijvenvereniging Bijsterhuizen is een project gestart om energie-audits uit te voeren in het kader van de Informatieplicht Energiebesparing. Vanuit de bedrijvenvereniging, de gemeente Wijchen en Nijmegen en de provincie Gelderland is subsidie beschikbaar gesteld, zodat onze leden de audits tegen een geringe eigen bijdrage kunnen laten uitvoeren. Bedrijven met een elektriciteitsverbruik > 50.000 kWh of gasverbruik > 25.000 m3 zijn wettelijk verplicht aangifte te doen in het kader van de Informatieplicht Energiebesparing. Inmiddels hebben meer dan 20 bedrijven opdracht gegeven en zijn 7 audits uitgevoerd. De energie-audits worden uitgevoerd door energie-adviesbureau Cinergie. “De energie-audit is vaak een eyeopener en aanleiding voor bedrijven om energiebesparingen door te voeren”, aldus Mike Lusthof van Cinergie. Energiebesparing is niet alleen verplicht, maar levert ook gewoon geld op. De eerste uitgevoerde audits resulteren in een CO2-besparing van 250 ton wat gelijk staat aan het jaarlijkse brandstofverbruik van 70 personenauto’s.